Veiligheidsmelding Philips: een nieuwe update 03/05/2022

Periodiek ontvangt u van ons een update over het Philips omruil- en reparatieplan. Graag praten we u via deze weg weer bij.
 

Intussen zijn we een aantal maanden bezig met het uitvoeren van het omruil- en reparatieplan.
Sinds november 2021 hebben we intussen al duizenden betrokken apparaten gewisseld. 


Philips heeft inmiddels aangegeven zeker tot het einde van dit jaar nodig te hebben om alle benodigde apparatuur te kunnen leveren.
Vervolgens hebben wij als leverancier ook nog tijd nodig om de resterende apparaten om te wisselen.
 

We merken dat het wereldwijde tekort aan bepaalde grondstoffen en aan elektronische componenten ook Philips raakt.
Wij hebben nog steeds geen zekerheid over wat wij wanneer gaan ontvangen. Daarom kunnen wij geen goede inschatting maken wanneer uw apparaat aan de beurt is. Wij willen geen belofte doen die wij mogelijk door omstandigheden buiten onze invloed niet kunnen nakomen. Zodra we apparaten binnen hebben worden deze vlot omgewisseld. Dagelijks zet een speciaal team zich hiervoor in. 
 

Als uw apparaat aan de beurt is, ontvangt u van ons een e-mail. 
In de dagen daarop ontvangt u per post een vervangend apparaat. Natuurlijk vergezeld door alle informatie die u nodig heeft om het apparaat in gebruik te nemen. U krijgt bijvoorbeeld toegang tot een speciaal portaal, inclusief instructievideo’s. Heeft u dan nog vragen? Dan kunt u ons bereiken op 013-2201159. Indien nodig kunnen wij natuurlijk ook bij u langskomen.
U stuurt het oude apparaat naar ons terug als u het vervangende apparaat naar tevredenheid kunt gebruiken. 
 

Wij sturen alle apparaten die naar ons zijn teruggestuurd, weer terug naar Philips. 
Een gespecialiseerd reparatiecentrum van Philips gaat deze apparaten namelijk zorgvuldig reinigen en voorzien van vernieuwd foam (‘repareren’, noemen we dat). Als dat gebeurd is, kunnen we de apparaten weer als nieuw gaan inzetten bij patiënten die nog een apparaat gebruiken met het oude foam. Zo komt er een carrousel op gang en komen alle apparaten uiteindelijk aan de beurt. 
 

In Nederland ziet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) toe op de uitvoering van het omruil- en reparatieplan.
Daarnaast blijven wij als leverancier in gesprek met Philips, artsenorganiatie NVALT, de ApneuVereniging en de zorgverzekeraars.
 

Antwoorden op veelgestelde vragen leest u hier.