Alles over PAP-therapie

Tijdens de eerste afspraak krijgt u uitleg over het gebruik van de apparatuur en de toebehoren. Daarnaast informeren we u over onze dienstverlening en wat u van ons mag verwachten.

Tweede afspraak

Na twee tot vier weken wordt uw apparatuur uitgelezen. Deze afspraak vindt plaats in het ziekenhuis, op een VIVISOL-spreekuurlocatie of telefonisch. Soms doet uw behandelaar het uitlezen zelf. Zonder het apparaat en accessoires kunnen we geen controles uitvoeren.

 

Deze periode wordt gebruikt om het apparaat in te stellen op uw situatie en te ontdekken of de therapie het gewenste resultaat heeft. Na uiterlijk drie maanden is deze periode voorbij.

 

Vervolgafspraken

Na drie maanden wordt u door ons gebeld. Tijdens dit telefoongesprek bespreken we de voortgang van uw therapie.

Na een jaar maken we opnieuw een afspraak. We kijken dan of de therapie nog steeds het gewenste resultaat heeft en doen een technische controle van uw apparaat.

Wat mag u van ons verwachten?

Wij vinden een aantal zaken vanzelfsprekend. Zo werken we nauw samen met uw behandelend arts en gaan daarbij vertrouwelijk om met uw gezondheidsgegevens. We begeleiden u zorgvuldig bij een effectief gebruik van uw PAP-apparaat en stellen kwalitatief hoge eisen aan onze eigen apparatuur. We bieden maximale service: u kunt ons altijd bereiken voor hulp of storingen via 013-5231021.

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:30 uur t/m 17:00 uur. Buiten de genoemde tijden zijn wij enkel bereikbaar voor spoedgevallen.

Liever chatten?
Tijdens kantooruren zijn wij ook bereikbaar via onze chat. Klik rechtsonder op het scherm op ‘Chat live met een medewerker’.

Wat verwachten wij van u?

Het is belangrijk dat u het apparaat bij ieder slaapmoment gebruikt. Dus ook als u overdag gaat slapen. Gebruik het apparaat minimaal 5 nachten per week en 4 uur per nacht. Dit is de officiële richtlijn voor een goede behandeling van slaapapneu bij volwassenen. Uw zorgverzekeraar vergoedt de therapie alleen als er aan deze richtlijn wordt voldaan.

Gebruikt u uw PAP-apparaat niet meer of wilt u stoppen met de therapie? Neem dan contact op met uw specialist in het ziekenhuis. Als wij van het ziekenhuis horen dat u bent gestopt, nemen wij contact met u op voor het terugsturen van de apparatuur.

Wat biedt uw zorgverzekeraar?

Een passend PAP-apparaat met masker wordt vergoed uit uw basisverzekering. U betaalt hiervoor geen eigen risico. Accessoires zoals bijvoorbeeld verwarmde slangen bestelt en betaalt u zelf, of worden bij u in rekening gebracht door uw verzekeraar.

Het PAP-apparaat is eigendom van VIVISOL en wordt door uw zorgverzekeraar gehuurd van ons. U krijgt het in bruikleen. Het apparaat is erg kostbaar. Gebruikte apparaten kunnen na een grondige reiniging opnieuw uitgeleend worden aan een volgende gebruiker.

Wij hebben in 2021 contracten met alle verzekeringen. U kunt dus met iedere zorgverzekeraar bij ons terecht.