Veelgestelde vragen

PAP-apparatuur

Wanneer wordt mijn PAP-therapie vergoed?

De PAP-therapie start met een proefperiode. Tijdens deze periode bekijken VIVISOL en uw specialist of u de juiste therapie, de juiste drukinstelling en het juiste masker heeft. Daarnaast bekijken we of de behandeling helpt en of u kunt wennen aan het slapen met een masker.

 

Wat zijn de voorwaarden voor vergoeding?

Als u de proefperiode succesvol heeft afgerond en de arts akkoord geeft, start de zorgverzekering de vergoeding voor gebruik van het apparaat en onze service.
Dit blijft de zorgverzekeraar doen als u aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

– De AHI (Apneu Hypopneu Index) is lager dan 15 of uw AHI is met 70% gedaald.
– De apneugerelateerde klachten zijn verminderd.
– U bent therapietrouw. Dit wil zeggen dat u minstens 5 van de 7 dagen per week, 4 uur per nacht met het PAP-apparaat slaapt.

Wij hebben contracten met alle verzekeringen. U kunt dus met iedere zorgverzekeraar bij ons terecht.

 

Voldoet u niet aan de voorwaarden voor vergoeding?

Als u tijdens de proefperiode problemen hebt met het apparaat of het masker, neem dan contact met ons op. Wij doen ons uiterste best u te helpen om het gebruik van het PAP-apparaat prettiger te maken.
Kunt u ondanks de begeleiding en tips niet aan de voorwaarden voldoen? Dan kan de PAP-therapie in overleg met u en uw arts gestopt worden. Samen met uw specialist kunt u kijken naar andere therapiemogelijkheden voor uw slaapapneu (zoals bijvoorbeeld een MRA-beugel of positietherapie).

Hoe vaak moet mijn PAP-apparaat technisch gecontroleerd worden?

Als u geen klachten heeft, is een (extra) controle niet nodig. Twijfelt u over de werking van uw apparaat? Neem dan contact met ons op. Als het nodig is komen we bij u langs voor een controle. 

Hoe ga ik voorbereid de installatie van mijn PAP in?

Bekijk voor uw afspraak onderstaande video’s.
Zo kent u de basisbegrippen en -uitgangspunten van PAP-therapie. Tijdens uw afspraak ontvangt u het PAP-apparaat.

 

Wat kan ik doen als het PAP-apparaat op mijn nachtkastje trilt?

Het is belangrijk dat het PAP-apparaat op een stevige vaste ondergrond staat. Haal alles wat los ligt en kan trillen uit het nachtkastje. Controleer of het kastje stevig en recht op de vloer staat. Leg eventueel iets dempends onder het apparaat zoals een rubber matje. Een houten kastje kan als ‘klankkast’ gaan werken en het geluid van het apparaat vergroten.

Blijft het trillen aanhouden? Neem dan contact met ons op.

Wat kan ik doen als ik word opgenomen in het ziekenhuis?

Breng uw specialist en verpleging op de hoogte dat u apparatuur voor de behandeling van OSAS gebruikt. Zo kunt u tijdens uw opname, uw apparaat en masker zonder problemen gebruiken. Wordt u geopereerd? Dan is het belangrijk dat u bij de anesthesist (degene die de verdoving/narcose toedient) aangeeft dat u OSAS heeft en daarvoor apparatuur gebruikt. Wij adviseren om uw eigen PAP-apparaat mee te nemen naar het ziekenhuis.

Hoe vaak moet ik mijn PAP-apparaat gebruiken?

Het is belangrijk dat u het apparaat elke nacht, de hele nacht gebruikt. Als dit niet lukt, heeft dat direct invloed op uw therapie. Uw klachten zullen hierdoor terugkomen. Daarnaast moet u het apparaat een bepaalde hoeveelheid uren per nacht gebruiken om uw therapie vergoed te krijgen door de zorgverzekering.

Kan ik zelf de gegevens van mijn PAP-apparaat uitlezen?

Ja. U kunt dit uitlezen via het menu van uw eigen apparaat. In de gebruiksaanwijzing van uw apparaat vindt u hoe u dit doet.

Heeft u een ResMed AirSense 10 of een Philips Dreamstation?

Dan kunt u zelf de gegevens van uw apparaat uitlezen.

ResMed: Gebruik MyAir
Philips: Gebruik de app DreamMapper

Deze programma’s worden aangeboden door ResMed & Philips. Heeft u vragen over de programma’s? Neem dan contact met hen op. 

Mijn therapie-instellingen zijn gewijzigd en nu denk ik dat het minder goed gaat. Wat kan ik doen?

De instellingen zijn veranderd op aanvraag van uw arts/specialist. Wij mogen deze niet zomaar wijzigen.

Bespreek uw problemen met uw specialist. Hij/zij kan in overleg met u bepalen wat de vervolgactie is.

Wat kan ik doen als er een onbekende melding op het display staat?

Kijk in de gebruiksaanwijzing van uw PAP-apparaat.

Kunt u de melding niet in de gebruiksaanwijzing vinden? Neemt dan contact met ons op.

Bevochtiger

Wat is een bevochtiger?

Heeft u last van een droge keel of neus? Of is uw neus verstopt? Dan kan een bevochtiger prettig zijn.

 

Een bevochtiger warmt het water op, waardoor er waterdamp ontstaat. Hierdoor ontstaat een hoge luchtvochtigheid. Deze bevochtigde lucht wordt via de slang en het masker naar binnen geblazen. De lucht is hierdoor minder droog en uw klachten kunnen afnemen. Hier leest u meer over de bevochtiger. 

Wat kan ik doen als de ingeademde lucht te koud is? Of als er condens of water in het masker zit?

Hier leest u wat u kunt doen als u last heeft van condens of water in uw masker, of als de ingeademde lucht te koud is. 

Hoe maak ik mijn bevochtiger schoon?

Hier leest u hoe u uw bevochtiger schoonmaakt. 

Hoe zet ik mijn bevochtiger hoger en wanneer moet ik dit doen?

Het juiste gebruik van uw bevochtiger vindt u in de handleiding van uw apparaat.

Masker

Wat kan ik doen als ik mijn masker niet op kan door een operatie?

Soms kan er tijdelijk een ander masker worden gebruikt zolang u aan het herstellen bent van uw operatie. Bespreek dit met onze Customer Service.

Mocht er geen ander masker mogelijk zijn dan adviseren wij u om de therapie zo snel mogelijk na uw herstel weer te gaan gebruiken (in overleg met uw arts).

Waarom zet ik onbewust mijn masker af tijdens het slapen?

Het kan zijn dat u onbewust uw masker af zet door één van onderstaande redenen:

 

  • Merkt u dat u met uw mond open slaapt bij gebruik van een neusmasker? Kijk met onze Customer Service of een kinband of full face masker een oplossing is voor u.
  • Heeft u last van lekkage? Lees hier meer.
  • Is de lucht te droog? Lees hier meer.

 

Weet u de reden niet? Dan raden wij u aan een pleister te plakken op uw wang, over de bandage heen. Als u het masker in uw slaap af zet, dan wordt u wakker van het trekken van de pleister en kunt u ervaren waarom u het masker af probeert te zetten. Als we weten waarom u het masker af zet kunnen wij u hier verder advies over geven. Blijf het masker wel gebruiken, want elk uur dat u wel slaapt met het PAP-apparaat is belangrijk.

Nog niet geholpen? Neem dan contact op. Wij helpen u graag verder.

Hoe maak ik mijn masker schoon?

Dat leest u hier.

Wat kan ik doen tegen een geïrriteerde huid of pijnlijke drukplekken?

Hier leest u wat u kunt doen bij een geïrriteerde huid of pijnlijke drukplekken. 

Hoe vaak mag ik een nieuw masker bestellen?

Uw zorgverzekeraar geeft een vergoeding voor één masker per jaar.

 

Uw jaarset bestellen?
Dit kunt u zelf bestellen via Mijn VIVISOL.

 

Een extra masker of reserve materialen bestellen?
Dat kan via onze webshop.

Wat doe ik als er lucht langs het zachte deel van mijn masker lekt?

Dat leest u hier

Wat kan ik doen als de ingeademde lucht te koud is? Of als er condens of water in het masker zit?

Uw lichaamswarmte verwarmt de temperatuur van de lucht met ongeveer 5 graden Celsius extra. Als de lucht toch nog te koud is, of als u heeft last van condensvorming, dan kunt u het volgende doen:

  • Leg de slang zoveel mogelijk onder dekbed of deken.
  • Houd de ramen dicht.
  • Verhoog de kamertemperatuur: de ideale kamertemperatuur is tussen de 16 en 18 graden Celsius.
  • Hang de slang hoger dan het apparaat. Zo loopt condens terug de bevochtiger in.
  • Zorg ervoor dat de slang zo loopt dat er geen echte knik naar beneden in zit, omdat condens zich daar verzamelt.
  • Gebruik een slangenhoes of verwarmde slang.
    Een slangenhoes is een isolerende hoes van fleece of ander textiel, die ervoor zorgt dat de lucht in de slang minder snel afkoelt.
    Een verwarmde slang is voorzien van een verwarmingselement, waardoor de lucht in de slang niet afkoelt en er geen condens ontstaat.

Accessoires als slangenhoezen, verwarmde slangen en slanghouders worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar. Ze zijn te koop in onze webshop.

Hoe stel ik mijn masker op de juiste manier af?

In onderstaande video ziet u hoe u uw masker goed afstelt. 

 

Slang

Hoe vaak mag ik een nieuwe slang bestellen?

Uw zorgverzekeraar geeft een vergoeding voor één slang per jaar.
Bestellen kan op Mijn VIVISOL

 

Wilt u extra filters of reservematerialen bestellen?
Dit kan tegen betaling op onze webshop.

Hoe maak ik mijn slang schoon?

Houd uw slang fris en schoon en was hem elke week een keer:

  • Vul de slang met handwarm water en een druppeltje afwasmiddel.
  • Houd beide uiteinden dicht en schud de slang zodat het water door de de hele slang beweegt.
  • Laat het water weer uit de slang lopen.
  • Spoel water door de slang tot al het schuim weg is.
  • Hang de slang te drogen. Zorg dat de slang niet in direct zonlicht hangt.
     

Is uw slang versleten? Bestel een nieuwe op Mijn VIVISOL.
Uw zorgverzekeraar vergoedt een slang per jaar.

 

Gebruikt u liever een extra lange slang, of een verwarmde slang?
Bestel deze tegen betaling in onze webshop.

Filters

Hoe vaak mag ik nieuwe filters bestellen?

Uw zorgverzekeraar geeft een vergoeding voor één setje filters per jaar.
Bestellen kan op Mijn VIVISOL

 

Extra filters of reservematerialen bestellen?
Dit kan tegen betaling op onze webshop.

Hoe maak ik mijn filters schoon?

De filters moeten uitgespoeld, uitgeklopt of vervangen worden. Dit is afhankelijk van het merk van uw apparatuur. In het boekje dat bij uw apparaat geleverd wordt, kunt u zien hoe u uw filter schoonmaakt. 

 

Filters bijbestellen?
Bestel uw jaarlijkse set op mijn.vivisol.nl.
Wilt u extra filters bestellen? Dat kan in onze webshop.

Bijwerkingen

Mag ik autorijden als ik slaapapneu heb?

Het kan zijn dat u van uw arts of verpleegkundige hebt gehoord dat u de komende periode niet mag autorijden.

 

Het CBR stelt als norm dat mensen met onbehandeld slaapapneu niet mogen autorijden. Dit geldt voor u wanneer uit uw slaaptest is gebleken dat u meer dan 15 ademstops per uur heeft.

 

Als u 2 maanden succesvol behandeld bent voor slaapapneu, mag u weer rijden.
Voor rijbewijzen van categorie C (vrachtwagens) en D (bussen), geldt dat u tenminste 3 maanden behandeld moet worden. Voor uitgebreide informatie over dit onderwerp verwijzen wij u naar de website van de ApneuVereniging.

 

Heeft u eventueel aanvullende vragen, dan adviseren wij u hierover contact op te nemen met uw arts of slaapverpleegkundige.

Wat kan ik doen als mijn partner last heeft van het PAP-apparaat?

Maakt het apparaat geluid?
Uw apparaat hoort stil te zijn, tenzij er problemen voordoen.

Het kan zijn dat er sprake is van maskerlekkage of condensvorming. Lees hier wat u hiertegen kunt doen.
Hoort u het nog steeds? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

 

Er komt lucht uit het masker.
Leg tijdens de nacht een kussentje tussen u beiden. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom niet richting uw partner gaat.

Ik heb (opnieuw) vermoeidheidsklachten. Wat kan ik doen?

Neem contact op met uw specialist om dit te bespreken. Mogelijke oorzaken voor een toename van klachten zijn:

  • Gewichtsafname of -toename 
  • Stress
  • Een andere bijkomende ziekte of aandoening
  • Toenemend gebruik van alcohol

Kan ik bij een verkoudheid, verstopte neus, korstjes in mijn neus en/of een bloedneus de therapie blijven gebruiken?

Ja, dat kan.

Door gebruik van uw PAP-apparatuur kunnen uw neusslijmvliezen uitdrogen.

 

Wat helpt?

  • Als u (nog) geen bevochtiger gebruikt, adviseren wij deze te gaan gebruiken.
  • Als u al wel een bevochtiger gebruikt, dan kunt u de bevochtigingstand wat hoger zetten.
  • Het toevoegen van (fysiologisch) zout, of andere druppels, raden wij af. In de bevochtiger mag alleen water. Het water in de bevochtiger verdwijnt door middel van verdamping. Het zout verdampt niet, maar blijft achter. Dit veroorzaakt storingen.
  • Houd de temperatuur in de slaapkamer tussen de 16 en 18 graden Celsius. Warme lucht kan meer vocht vasthouden, waardoor de kans op klachten vermindert.
  • Tijdelijk gebruik van een neusspray en stomen helpt om op korte termijn de verstoppingen in de neus op te lossen. U kunt neusspray gebruiken met een zoutoplossing of met xylometazoline. Gebruik dit niet langer dan voorgeschreven.
    Het is belangrijk dat u eerst contact opneemt met uw huisarts alvorens u een neusspray gaat gebruiken. Uw huisarts of apotheek kan u meer informatie geven.

Ik heb last van rode, dikke, geïrriteerde ogen. Wat kan ik doen?

Dit komt meestal door lekkage van het masker. Als er lucht ontsnapt tussen de huid en de maskerinzet (het zachte gedeelte van het masker) is er maskerlekkage. Dit komt vaak doordat het masker niet goed is afgesteld. Of omdat u uw masker niet helemaal goed schoonmaakt of in uw slaap wegduwt via uw hoofdkussen.

 

Maskerlekkage
Als er lucht ontsnapt tussen de huid en de maskerinzet (het zachte gedeelte van het masker) is er sprake van maskerlekkage. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Het masker staat niet goed afgesteld. Hier leest u hoe u het masker goed afstelt. 
  • Het masker wordt niet op de juiste manier schoongemaakt. Hier leest u hoe u uw masker schoon kunt maken. 
  • Het masker wordt ‘weggeduwd’ bijvoorbeeld door uw hoofdkussen door uw slaaphouding.

Slaaphouding

  • Probeer op de rand van uw kussen te gaan liggen. Zo ondersteunt het kussen wel uw hoofd, maar duwt het niet tegen uw masker.
  • Slaap op een stevig kussen.
  • Gebruik een speciaal PAP-kussen. Een PAP-kussen heeft een speciale vorm met een inkeping die zorgt voor minder druk tegen uw masker. PAP-kussens zijn te koop in onze webshop.

Ik heb last van buikpijn, boeren of van winderigheid. Komt dit door mijn PAP-apparaat?

Als u hier eerder geen last van had, kan het zijn dat de drukinstelling niet helemaal klopt. Bespreek deze klachten met uw specialist voor een oplossing.

Wat kan ik doen als ik benauwd wakker word?

  • Zet uw apparatuur even uit.
  • Kom eerst tot rust door kalm te ademen en zet eventueel het masker af als dat beter voelt. Als uw ademhaling weer rustig en ontspannen is, kunt u het masker weer opzetten.
  • Schakel het apparaat weer in door de aan- en uit knop in te drukken.
  • Wanneer het apparaat beschikt over een RAMP-knop, drukt u deze in. Met deze functie start de druk lager. Sommige apparaten zijn zo ingesteld dat dit automatisch gebeurt wanneer u het apparaat aanzet. Als er geen RAMP-knop op zit, dan drukt u op de aan- en uit knop.

 

Er zijn verschillende oorzaken voor benauwdheid

Hier leest u meer over de oorzaken en wat u kunt doen om het te verhelpen. 

Ik heb last van hoofdpijn, hoe komt dat?

Een pap-apparaat zorgt ervoor dat het zuurstofgehalte in uw bloed niet daalt als gevolg van apneu. Hier kunt u in het begin hoofdpijn van krijgen. Deze hoofdpijn trekt vanzelf weg. Probeer de therapie vol te houden. Neem contact op met uw specialist als de hoofdpijn ondraaglijk is of langere tijd aanhoudt.

Wat doe ik als ik last heb van een hoge druk op mijn apparaat?

  • Zet uw apparatuur even uit.
  • Kom eerst tot rust door kalm te ademen en zet eventueel het masker af als dat beter voelt. Als uw ademhaling weer rustig en ontspannen is, kunt u het masker weer opzetten.
  • Schakel het apparaat weer in door de aan- en uit knop in te drukken.
  • Wanneer het apparaat beschikt over een RAMP-knop, drukt u deze in. Met deze functie start de druk lager. Sommige apparaten zijn zo ingesteld dat dit automatisch gebeurt wanneer u het apparaat aanzet. Als er geen RAMP-knop op zit, dan drukt u op de aan- en uit knop.

Het kan zijn dat u veel bent afgevallen of aangekomen. Dit kan gevolgen hebben voor uw therapie. Neem dan contact op met uw arts/specialist.

Overig

Ik heb geen login voor Mijn.VIVISOL. Hoe krijg ik deze?

  1. Ga naar Mijn.VIVISOL.nl
  2. Klik op Ik weet mijn wachtwoord of gebruikersnaam niet meer.
  3. Voer uw gebruikersnaam of e-mailadres in.
  4. Klik op Herstel wachtwoord.
  5. U ontvangt een e-mail met uw gebruikersnaam en een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.
  6. Klik op de link in de e-mail.
    Let op: deze link is een half uur geldig.

Het op afstand volgen van PAP-therapie. Wat zijn de voordelen?

Met telemonitoring kunnen we uw PAP-therapie op afstand volgen. Loopt de therapie niet naar wens? Dan kunnen we heel gericht op zoek naar een oplossing, samen met u. We kunnen ook de drukinstelling aanpassen op afstand als dat nodig is. Alleen VIVISOL en uw arts hebben toegang tot uw gegevens. 

 

Om uw therapie op afstand te kunnen volgen is uw toestemming nodig
Via dit online formulier kunt u toestemming geven. 

Wanneer wordt mijn PAP-therapie vergoed?

De PAP-therapie start met een proefperiode. Tijdens deze periode bekijken VIVISOL en uw specialist of u de juiste therapie, de juiste drukinstelling en het juiste masker heeft. Daarnaast bekijken we of de behandeling helpt en of u kunt wennen aan het slapen met een masker.

Wat zijn de voorwaarden voor vergoeding?

Als u de proefperiode succesvol heeft afgerond en de arts akkoord geeft, start de zorgverzekering de vergoeding voor gebruik van het apparaat en onze service. Dit blijft de zorgverzekeraar doen als u aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • De AHI (Apneu Hypopneu Index) is lager dan 15 of uw AHI is met 70% gedaald.
  •  De apneu gerelateerde klachten zijn verminderd.
  •  U bent therapietrouw. Dit wil zeggen dat u minstens 5 van de 7 dagen per week, 4 uur per nacht met het PAP-apparaat slaapt.

Wij hebben contracten met alle verzekeringen. U kunt dus met iedere zorgverzekeraar bij ons terecht.

Woordenlijst

AHI
Afkorting voor Apneu Hypopneu Index: het gemiddelde aantal ademstops per uur. 

Apneu
Apneu betekent ademstilstand. Dit woord komt oorspronkelijk uit het Oudgrieks en betekent letterlijk: niet ademen, ademstilstand. Het is de medische term voor een onderbreking van je ademhaling van langer dan 10 seconden.

Arousal
De wekreactie van uw centrale zenuwstelsel bij een ademstop.  

OSAS
Afkorting voor Obstructief Slaap Apneu Syndroom. OSAS is een aandoening waarbij tijdens de slaap ademstilstanden ontstaan door een blokkade in de bovenste luchtwegen.

PAP-therapie
PAP is een Engelse afkorting. Staat voor: Positive Airway Pressure (positieve druk in de luchtwegen). Het is een vorm van therapie die ondersteunt bij de ademhaling.

TIP: op de website van de Apneuvereniging is een uitgebreide woordenlijst te vinden.

Waarom ontvang ik een rekening van mijn zorgverzekeraar?

Uw zorgverzekeraar vergoedt de service van VIVISOL aan u. VIVISOL brengt nooit kosten bij u in rekening. Als dat wel gebeurt zijn het altijd bijdragen vanuit uw eigen risico die de zorgverzekeraar aan u doorberekent. Heeft u vragen over uw rekening, neem dan zelf contact op met uw zorgverzekeraar.

Wie betaalt de kosten als mijn apparatuur beschadigd raakt, of gestolen wordt?

U krijgt een factuur voor de restwaarde van het beschadigde of gestolen apparaat. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Neem dus vooraf contact op met uw verzekeraar voor informatie over een verzekering voor uw apparatuur. Ook als u schade heeft, is het goed om direct contact op te nemen met uw verzekeraar om te zien of u verzekerd bent voor een vergoeding.

 

Welke verzekeraar kunt u het beste contacteren?

  • Bij schade of diefstal in en om de eigen woning: uw inboedelverzekeraar.
  • Bij schade of diefstal buitenshuis, niet tijdens een vakantie of korte trip (met overnachting): de verzekeraar waar u eventueel een kostbaarhedenverzekering heeft afgesloten.
  • Bij schade of diefstal tijdens vakantie: uw reisverzekeraar.

Moet ik wijzigingen in mijn persoonlijke situatie doorgeven aan VIVISOL?

Ja. Het is belangrijk dat u alle wijzigingen in uw persoonlijke situatie aan ons doorgeeft. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen of overstapt naar een ander ziekenhuis. Een overstap van zorgverzekering hoeft u niet aan ons door te geven.

U kunt alle wijzigingen telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. De contactgegevens vindt u hier.

Welke materialen moet ik jaarlijks vernieuwen?

Iedere 12 maanden heeft u recht op een nieuwe jaarset. Deze bestaat uit een masker, slang en een filterset.
U kunt dit gratis bestellen op Mijn.VIVISOL.

 

Tip: gooi uw laatst gebruikte masker en slang niet weg, maar bewaar ze als reserveset.

 

Heeft u geen login voor Mijn.VIVISOL?

  1. Ga naar Mijn.VIVISOL.nl
  2. Klik op Ik weet mijn wachtwoord of gebruikersnaam niet meer.
  3. Voer uw gebruikersnaam of e-mailadres in.
  4. Klik op Herstel wachtwoord.
  5. U ontvangt een e-mail met uw gebruikersnaam en een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.
  6. Klik op de link in de e-mail.
    Let op: deze link is een half uur geldig.

Wanneer wordt mijn apparatuur vervangen?

Uw PAP-apparaat wordt vervangen als deze niet meer naar behoren werkt en u daardoor de therapie niet kunt volgen. Zo zorgen wij ervoor dat u altijd een goed functionerend apparaat heeft. Hiermee wordt overtollige belasting van het milieu door verspilling voorkomen en dragen wij actief bij aan het voorkomen van onnodige zorgkosten.

Is snurken schadelijk voor mijn gezondheid?

Nee, als u alleen snurkt is dit niet schadelijk voor de gezondheid. Als snurken leidt tot ademstilstanden wordt het slaappatroon verstoord. Dit kan wel schadelijk zijn voor uw gezondheid. Neem contact op met een arts.