Veelgestelde vragen

Algemeen

Ik ontvang een mail over een controle van mijn zuurstofvoorziening, klopt dat?

Ja, dit klopt. Wij komen bij u langs om uw zuurstofvoorziening te controleren. Hier krijgt u bericht van per mail en SMS. Het is mogelijk om de afspraak te verzetten. 

Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.  

Waar kan ik mijn urenstand vinden?

Hieronder ziet u waar u de urenstand kunt vinden op uw concentrator.

Devilbiss Everflo
Airsep   Invacare
 Inogen G3  Inogen G4
 
Homefill II  

 

                                                                                                                                                    

 

                                                                                                                                                           

 

                                                                                                                                             


                                          

 

 

Hoe geef ik mijn urenstand door?

U kunt uw urenstand doorgeven via dit formulier.

Hier vindt u waar de urenstand op uw apparaat staat.

Ik gebruik nog geen zuurstof, maar wil dit wel gaan doen. Hoe regel ik dit?

Alleen uw (huis)arts kan zuurstoftherapie voor u aanvragen. Er moet dan sprake zijn van een zogeheten ‘medische indicatie’: een ziekte of aandoening waarbij zuurstoftherapie een bewezen effect heeft.

Uw (huis)arts dient de aanvraag bij ons in.

Neem hiervoor contact op met uw (huis)arts.

Is het gevaarlijk om een zuurstof voorziening in huis te hebben?

Als u alle veiligheidsinstructies opvolgt, is het hebben van een zuurstof voorziening in huis niet gevaarlijk.

De veiligheidsinstructies vindt u hier.

Schoonmaken

Hoe maak ik mijn concentrator voor onderweg schoon?

Stofzuig de filters van de concentrator iedere week

  • Haal de filters uit de achterkant van de concentrator.
  • Spoel ze af onder stromend water.
  • Laat de filters goed drogen.
  • Plaats de filters terug.

De buitenkant van de concentrator maakt u schoon met een nat doekje.

Hoe maak ik mijn concentrator schoon?

Stofzuig de filters van de concentrator iedere week

  • Haal de filters uit de achterkant van de concentrator.
  • Stofzuig deze aan beide kanten.
  • Plaats de filters terug.

De buitenkant van de concentrator maakt u schoon met een nat doekje.

Hoe maak ik mijn bevochtiger schoon?

Maak minimaal wekelijks uw bevochtiger schoon met azijn.
Af en toe ontstaat er kalkophoping in het buisje van de deksel. Wij adviseren u om deze schoon te houden. Klop het buisje daarom regelmatig uit op bijvoorbeeld het aanrecht of tafel, zodat de kalk loslaat.

Maak uw bevochtiger minimaal 1 keer per week schoon.

  • Haal de bevochtiger van de concentrator af. 
  • Vul het potje van de bevochtiger met (schoonmaak)azijn 
  • Schroef de deksel weer op het potje.
  • Laat een half uur staan.
  • Spoel het potje en de deksel goed af.
  • Hij is nu weer klaar voor gebruik.

Tip
Er kan kalkophoping ontstaan in het slangetje van de deksel. Klop het slangetje regelmatig uit op het aanrecht of een tafel, zodat het kalk loslaat.

Er zit een filter in mijn concentrator. Moet ik hier zelf nog iets mee doen?

De filter aan de buitenkant van het apparaat (groffilter) moet u minimaal één keer per week schoonmaken met een stofzuiger. U mag de filter ook uitspoelen. Voordat u deze terug plaatst, moet deze volledig droog zijn. Droog de filter niet op de verwarming.

De filter aan de binnenkant wordt nagekeken door onze service operator bij de jaarlijkse controle. Hier hoeft u niets mee te doen.

Hoe lang gaat mijn neusbril mee?

Een neusbril gaat normaal gesproken twee tot drie weken mee. U krijgt van ons voldoende neusbrillen.

Wijzigingen en bestellingen

Hoe kan ik neusbrillen bestellen?

Nieuwe neusbrillen kunt u op verschillende manieren bestellen:

Stuur een e-mail naar zuurstof@vivisol.nl

Heeft u vaker een nieuwe neusbril nodig of wilt u van neusbril wijzigen? Neem dan contact op met onze customer service via 013-5231022.

In het ziekenhuis zaten er oorbeschermers aan mijn neusbril. Hebben jullie die ook?

Oorbeschermers zorgen ervoor dat de neusbril minder drukplekken achterlaat. U vindt de E-Z wraps oorbeschermers in onze webshop

Zorgverzekeraars vergoeden geen oorbeschermers, de kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening.

Hoe bestel ik nieuwe cilinders of vloeibare zuurstof?

Nieuwe cilinders en vloeibare zuurstof kunt u op verschillende manieren bestellen:

  • Stuur een e-mail naar zuurstof@vivisol.nl
  • Bel onze customer service via 013-5231022. 

Bestel in alle gevallen uiterlijk 2 werkdagen voor uw vaste routedag (leverdag). Als u op regelmatig basis zuurstof nodig heeft, maken we een afspraak voor een terugkerend bezoek. Wij komen dan altijd op een vaste routedag.

Moet ik het aantal liters per minuut (LPM) die zijn aangepast door mijn arts of specialist doorgeven aan VIVISOL?

Een aanpassing in dosering (uren per dag en/of liters per minuut) is alleen te maken door een (huis)arts.

Moet ik wijzigingen in mijn persoonlijke situatie doorgeven aan VIVISOL?

Ja, altijd. 

Wijzigingen zoals een verhuizing zijn voor ons van belang. 

Een aanpassing in dosering (uren per dag en/of liters per minuut) is alleen te maken door een (huis)arts.

Hoe geef ik als nabestaande een overlijden door?

Gecondoleerd met uw verlies.
Een overlijden kunt u doorgeven via info@vivisol.nl

Belt u liever? Neem contact op met onze customer service via 013-5231020

Controle en afspraken

Wanneer hoor ik hoe laat jullie langskomen? En hoe?

De avond voor de afspraak ontvangt u per e-mail en/of sms een tijdsindicatie.

Als u geen e-mail of mobiele telefoon heeft, kunt u ons de werkdag van tevoren tussen 16:00 en 17:00 uur bellen voor de tijdsindicatie via 013-5231022.

Ik wil mijn afspraak verzetten of annuleren. Hoe kan ik dat doen?

Wanneer u een afspraak wilt annuleren of verzetten, vragen wij u om dit minimaal twee dagen van tevoren aan ons door te geven.
Neem contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022.

Hoe lang moet ik zuurstof blijven gebruiken?

Hoe lang u de zuurstof moet gebruiken, hangt af van uw situatie. Uw (huis)arts bepaalt hoeveel liter per minuut en hoeveel uren per dag u zuurstof gebruikt. De (huis)arts bepaalt ook wanneer u hiermee mag stoppen.

Apparatuur

Hoe maak ik mijn bevochtiger schoon?

Maak minimaal wekelijks uw bevochtiger schoon met azijn.
Af en toe ontstaat er kalkophoping in het buisje van de deksel. Wij adviseren u om deze schoon te houden. Klop het buisje daarom regelmatig uit op bijvoorbeeld het aanrecht of tafel, zodat de kalk loslaat.

Maak uw bevochtiger minimaal 1 keer per week schoon.

  • Haal de bevochtiger van de concentrator af. 
  • Vul het potje van de bevochtiger met (schoonmaak)azijn 
  • Schroef de deksel weer op het potje.
  • Laat een half uur staan.
  • Spoel het potje en de deksel goed af.
  • Hij is nu weer klaar voor gebruik.

Tip
Er kan kalkophoping ontstaan in het slangetje van de deksel. Klop het slangetje regelmatig uit op het aanrecht of een tafel, zodat het kalk loslaat.

Hoe weet ik of mijn bevochtiger op de juiste manier werkt?

Als u de concentrator aanzet, ziet u dat er lucht in het waterreservoir wordt geblazen.

Beweegt of borrelt het water in het reservoir? Dan weet u zeker dat de bevochtiger goed werkt.

Wat is een bevochtiger?

Een bevochtiger is een waterreservoir die de zuurstof dat u inademt vochtig maakt. Dit voorkomt dat u te droge lucht inademt en last krijgt van een droge neus of mond.

U bestelt de bevochtiger via 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt.

Welke kleine tankjes zijn er? Hoe zwaar zijn deze?

We hebben verschillende tankjes voor het gebruik van vloeibare zuurstof

  • Continue Flow, de Stroller. Deze weegt 3,5 kg
  • Pulse-dosering, de Spirit. Deze bestaan in verschillende maten, het gewicht varieert van 1,6 tot 2,3 kg

Meer informatie over de tankjes vindt u hier.

Er zit een filter in mijn concentrator. Moet ik hier zelf nog iets mee doen?

De filter aan de buitenkant van het apparaat (groffilter) moet u minimaal één keer per week schoonmaken met een stofzuiger. U mag de filter ook uitspoelen. Voordat u deze terug plaatst, moet deze volledig droog zijn. Droog de filter niet op de verwarming.

De filter aan de binnenkant wordt nagekeken door onze service operator bij de jaarlijkse controle. Hier hoeft u niets mee te doen.

Ik vind de cilinders zwaar. Zijn er alternatieven?

Naast cilinders bieden wij verschillende andere draagbare varianten.

Al deze systemen zijn verkrijgbaar met continue flow en pulse dosering

Hoe lang mag de slang van mijn apparaat zijn?

De totale lengte van de slang en de neusbril samen mag 14 meter zijn, 12 meter voor de slang, en twee meter voor de neusbril.

Gebruikt u een slang die in totaal langer is dan 15 meter? Dan krijgt u mogelijk niet de hoeveelheid zuurstof die u nodig heeft. Dat kan gezondheidsrisico’s opleveren.

Hoe lang gaat mijn 12-meter slang mee?

U kunt gemiddeld één jaar met uw slang doen. 

Wij vervangen deze tijdens de jaarlijkse controle. 

 

Zijn er nog andere mogelijkheden om zuurstof binnen te krijgen?

Ja, er zijn andere mogelijkheden om uw zuurstofvoorziening zo optimaal mogelijk te laten werken. Naast de neusbril bestaan er ook maskers en neus catheters. Deze hebben we in verschillende maten voor kinderen en volwassenen.

Neem contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze service operator.

Hoe lang gaat mijn neusbril mee?

Een neusbril gaat normaal gesproken twee tot drie weken mee. U krijgt van ons voldoende neusbrillen.

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.  

Welke systemen biedt VIVISOL voor onderweg?

Vrij kunnen bewegen tijdens uw zuurstoftherapie vinden wij belangrijk, daarom is onze zuurstof in verschillende draagbare varianten verkrijgbaar.

Al deze systemen zijn verkrijgbaar met continue flow en pulse dosering. 

Wat is het verschil tussen continue flow en pulse – dosering?

Continue flow geeft constant zuurstof af, hier hoeft u niets voor te doen. 

Bij pulse dosering krijgt u enkel bij inademen door de neus een dosering zuurstof.
Een pulse dosering is alleen mogelijk als u zelf een goede ademhaling door de neus heeft.

Wanneer worden mijn toebehoren vernieuwd?

Een lange zuurstofslang gaat minimaal 1 jaar mee. Deze wordt tijdens de jaarlijkse controle vervangen.
Uw neusbril vervangt u iedere 2 tot 3 weken zelf. 

Bestellingen kunt u plaatsen per e-mail of via 013-5231022. 

Mag ik bij een verhuizing zelf mijn zuurstof verhuizen?

U verhuist alle apparatuur zelf, met uitzondering van het grote vat met vloeibare zuurstof. 

Verhuist u en heeft u een vat zuurstof?
Neem dan contact op met onze customer service via 013-5231022.

Vergoeding zorgverzekeraar

Ik wil van zorgverzekeraar wisselen, wat zijn de gevolgen voor mijn zuurstoftherapie?

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Hierdoor verandert er niets als u van zorgverzekeraar wisselt. Wij blijven uw vertrouwde leverancier. 

U hoeft de wijziging niet aan ons door te geven, wij krijgen de wijziging automatisch door. 

Wie vergoedt de kosten als mijn apparatuur beschadigd raakt of gestolen wordt?

Bij installatie tekent u een bruikleenovereenkomst. Hierin verklaart u dat u de apparatuur van VIVISOL leent en daarmee bij beschadiging of diefstal de kosten voor eigen rekening komen. 

Bij vervanging na diefstal of beschadiging ontvangt u hiervoor van ons een factuur. Deze kunt u eventueel indienen bij uw verzekering, zij beslissen dan wie de kosten vergoedt.

Wat moet ik doen om een vergoeding voor mijn stroomkosten te ontvangen?

Wij regelen dit voor u met uw zorgverzekeraar. 

Wel hebben we uw schriftelijke toestemming nodig. Bij de installatie kunt u ter plekke uw toestemming en IBAN nummer doorgeven aan onze service-operator. Dit kan ook nog later, maar dan helaas niet met terugwerkende kracht.

De stroomkostenvergoeding ontvangt u van Vivisol.

Hoe geef ik mijn urenstand door?

U kunt uw urenstand doorgeven via dit formulier.

Krijg ik een vergoeding voor de stroom die mijn apparaat verbruikt?

Elke zorgverzekeraar geeft een tegemoetkoming in de stroomkosten. De hoogte van de vergoeding en de manier waarop u deze krijgt, verschilt per zorgverzekeraar. Kijk voor details op de site van uw zorgverzekeraar. 

Afhankelijk van uw zorgverzekeraar moet u de urenstand aan ons doorgeven. Gebruik hiervoor het formulier

Wordt zuurstoftherapie vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Zuurstoftherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering en u hoeft hiervoor geen eigen risico in te leveren. De stroomkostenvergoeding gaat wel van uw eigen risico af.

Uw krijgt alleen zuurstoftherapie op aanvraag van een (huis)arts. 

Met zuurstoftherapie op vakantie

Uw zorgverzekeraar dekt niet alle kosten voor zuurstofapparatuur tijdens uw buitenlandse reis. Meer info hierover vind u hier.